3rd Bachelor in Social Services

Sociology

< Back

ECTS Credits2
Number of Hours (h/year)30
Teaching staffLAPLANCHE, Valérie
Course UnitCompulsory
TermQuad. 1 and 2
CodeSOC-SSOC0012/3
Prerequisite

First and second year course

Aims and Objectives

Ability to understand the current social problems from a macro.

Description

The course develops the questions of social stratification. Several authors are studied to understand the inequalities and the tensions which cross the contemporary society.

Bibliography
  • Catherine BIDOU, « De la sociologie des classes à la socio-économie des inégalités. Evolution des représentations de la structure sociale depuis 20 ans », dans Les sociologies critiques du capitalisme, sous la direction de Jean LOJKINE, P.U.F., Paris, 2003.
  • Pierre BOURDIEU, La distinction : critique sociale du jugement, Paris, Ed. de Minuit, 1979.
  • Pierre BOURDIEU, La misère du monde, Paris, Seuil, 1993.
  • Robert CASTEL, Les métamorphoses de la question sociale- Une chronique du salariat, Paris, Gallimard, 1999.
  • Louis CHAUVEL, « Le retour des classes sociales », Revue de l’OFCDE, octobre 2001.
  • François DUBET, Danilo MARTUCCELLI, Dans quelle société vivons-nous ?, Paris, Seuil, 1998.
  • Jean-Paul FITOUSSI, Pierre ROSANVALLON, Le nouvel âge des inégalités, Paris, Seuil, 1996.
  • Henri MENDRAS, La seconde révolution française, 1965-1984, Gallimard, 1988.
  • Serge PAUGAM, Le lien social, Paris, P.U.F., 2008.
  • Serge PAUGAM, La disqualification sociale, Paris, P.U.F., 1991.
  • Serge PAUGAM, Les formes élémentaires de la pauvreté, Paris, P.U.F., 2005.
  • Serge PAUGAM, Le salarié de la précarité, Paris, P.U.F., 2000.
  • Michel PINCON, Monique PINCON-CHARLOT, Sociologie de la bourgeoisie, Paris, La Découverte, 2000.
  • Pierre ROSANVALLON, La nouvelle question sociale. Repenser l’État providence, Paris, Seuil, 1995
  • Teaching and Learning MethodsLectures
    Tutorials
    Assessment MethodsOral examinations
    NotesIn part
    LanguageFrench

    The information contained herein is intended for informational purposes only. The Higher Education Institution disclaims any responsibility with regard to its content.