1st Specialization in Psychomotility

Psychosocial aspects of psychomotor education and ethics

< Back

ECTS Credits2
Number of Hours (h/year)30
Teaching staffVERVLOET, Anne-Kristine
Course UnitCompulsory
TermQuad. 2
CodePED-SSPE0002/1
Prerequisite

To possess the  required degree of higher education (short or long type) or university

The active and usual presence of the student, during the training courses, constitutes an essential prerequisite in his training. 

Aims and Objectives
  1. Group dimension: To allow every team
  • to elaborate its appropriate objectives, to define a program of activities and a working schedule corresponding to its aspiration, ambitions and needs;
  •  to identify its best own resources (internal and external) and to train for an adequate use;
  •  to create a "structured exercise" brand new and original. This one will be "tested" by the other teams to insure its coherence and refine the conception.

Objectives

B. Individual dimension: To allow everyone

  • to perceive his responsibility towards the group, to accept it and make the effort to suit the group;
  •  to enrich his skills and develop attitudes and practice of constructive behaviour towards teamwork;
  •  to develop a view on the nature of the group, on the interpersonal relations;
  •  to conceptualize the experience of his team, be able to generalize it and draw the  relevant applications for his professional environment.
Description

Initiation and training into the teamwork: observation, communication, animation, leading meeting, creativity and conflict.

Contents

·           A practice textbook of "structured exercises".

·           A theoretical reference textbook, a support for analyses and explanations.

 

A. Common part

1. The group dynamics: history, models, definitions, classifications, fields of application.

2. Construction of a group: aims and purpose, negotiation, decision-making, border definition, the integration, the customization and the individuation.

3. Atmosphere of the group: cooperation, competition and cohesion.

4. Assembly of interpersonal relations: emotions, feelings and affects. Conflicts, polarization and influence.

5. Organization: standards, statuses, roles and functions.

6. Efficiency of the group: progression of the working.

B. Thematic part

1. The communication: networks, axioms, obstacles, ingredients for an active participation...

2. The observation: definition, project, tools, provoked effects...

3. Leading of meeting: stages of functioning of a meeting, a group, levels of power, typology, progress, preparation, difficult moments...

4. The animation: styles of animation, leadership, fundamental principles, lines of conduct, means of action, motivations, methods and techniques...

5. The creativity: origins of the notion of creativity, definition, capacities, positive attitudes and restraints, stages of the process of creativity...

6. Conflict management: types of conflicts, influences of the conflict, the styles, the stages, negotiate around a conflict, mediator...

Bibliography
  1. A.    Common part
  •  « La dynamique des groupes restreints », D. ANZIEU, JY.  MARTIN, PUF, 1997
  • « La dynamique des groupes restreints », Didier Anzieu, Jacques-Yves Martin, PUF  12ème éd Sept  2000
  • « Inconscient et culture », D .ANZIEU,  R.KAES, A. BEJARANO, Dunod, 1976
  • « Dynamique des groupes », J.M. AUBRY – Y. SAINT ARNAUD, éditions de L’HOMME, 1975
  • « Dynamique des groupes » Notes de cours faculté de psychologie et des sciences de l’éducation, 1995-1996
  •  « L’œil du berger mais le cœur de l’agneau », essai sur l’animation et la consultation de groupes. R.DELHEZ, « Les cahiers internationaux de psychologie sociale » De Boeck.
  • « Développer l’animation de réunions et de groupes de travail » dossier de lecture, R. HELLA, CDGAI 2000
  • « La dynamique des groupes d’hier à aujourd’hui », P. De VISSCHER, Psychologie Sociale, PUF, 2001
  • « Psychologie sociale des organisations », Claude LOUCHE, Armand Colin, 2007
  • « La psychologie des groupes » A BLANCHET et A TROGNON, 2ème édition, Armand Colin, 2008
  • « Entraînement au travail en équipe » JM AUBRY, JM MASSE, Y ST-ARNAUD, CIM, 7ème édition, 1990
  •  « Les petits groupes, Participation et communication » SAINT-ARNAUD, Y, Les presses de l’Université de Montréal, 1978, éditions du CIM, Quebec

B. Themes

  • « Conduite de réunion «  Chantal FAIDHERBE, dossier de lecture CDGAI, 1996-97
  • « Méthode d’éducation active » J.M. LANGE, syllabus de communication, ISIS.
  • « La conduite de réunion » séminaire MUCCHIELLI, Paris, ESF, 1980.
  • « Les méthodes actives dans la pédagogie des adultes. », MUCCHIELLI EFP en sciences humaines
  • « La méthode de cas » R. MUCCHIELLI,
  • « La formation psychologique des enseignants » J NIMIER, la formation permanente en sciences humaines.
  • « Essai sur l’animation et l’intervention sociopsychologique » R. DELHEZ, 1999, ULG
  • « L’animation des réunions » P. LEBEL, édition d’organisation, 1983
  • « Les outils des cercles et de l’amélioration de la qualité » RAVELEAU , PERIGORO édition Organisation, 1985 Monteuil, ,
  • « La créativité dans l’entreprise », G. AZNAR, 1973,  édit. d’organisation-paris, p.18
  • « Vers une psychologie de l’être » A. MASLOW, 1972,  édit. Fayard
  • « Pratique de la créativité, connaissance du problème”, M.FUSTIER, 1991, édition Formation  Permanente en sciences humaines.
  •  « Stimulation des facultés créatrices » GORDON édit Hommes et techniques, in “Problématique  de la création”, dossier de lectures, J. Baiwir CDGAI, 1997-98
  •  « A propos des tests de créativité », J.J. DELTOUR in “Problématique de la création”
  •  « La créativité, mode d’emploi » H. JAOUI, 1990 ESF, in “Créativité intellectuelle ”, dossier de   lectures, P. De VISSCHER, CDGAI, 1997-98
  •  « L’humour et la créativité”, A. ZIV, 1979, éditions ESF cité
  •  « Processus intellectuels et attitudinaux favorisant la créativité”, “Problématique de la création”, BAIWIR, 1998 CDGAI dossier de lectures
  •  « La créativité en groupe», J.C. ABRIC, Psychologie sociale
  •  « Les ressorts de la création” A. STORR, 1974, édition R. Laffont, Paris
  •  « Stimulation des facultés créatrices » GORDON édit Hommes et techniques
  •  « L’observation », journal des professionnels de l’enfance – Mars – Avril 2001- N°10
  •  « L’observation des groupes » A ANCELIN SCHUTZENBERGER, EPI, 1972
  •  « Indications méthodologiques sur l’observation dans les groupes restreints » R.DELHEZ
  •  « La position fantasmatique de l’observateur dans les groupes », H SCAGLIA in « Inconscient et culture », Dunod, 1976
  •  « L’interprétation de ce qui est vu » D. Hoffman
  •  « L’observation psychologique » R.MUCCHIELLI, ESF, 1974
  •  « Observation sur l’observation », R.DROZ in l’observation, textes de base en psychologie,     DELACHAUX et NIESTLE, Neufchâtel, Paris, 1984
  •  « Les enjeux de l’observation », R CANTER-KHON, PUF, 1982
  •  « Comment sortir des petits conflits dans le travail », D.CHALVIN, F.EYSETTE,
  •  « Les petits groupes – Participation et communication » PU de Montréal, édit. CIM, 1978
  •  « Etudes descriptives de la négociation et de la médiation », H. TOUZARD , PUF, 1977
  •  « Etre constructif, une question d’état d’esprit, de méthode » L BELLENGER, ESF, 1984
  •  « La gestion de conflits », R FOUCHER, K.THOMAS
  •  « La négociation », A. STIMEC, Dunod, 2005http : // www.nesco.org/pub/info/#hodgso
  • « Pragmatique de la communication », formation CDGAI, P.GRAULUS.
  • « Une logique de la communication », P. WATZLAVICK, BEAVIN et JACKSON, Paris, Ed. du Seuil, 1972
  • «  Changements, paradoxes et psychothérapie , P. WATZLAVICK, J.WEAKLAND, R.FISCH, Paris, Ed. du Seuil, 1975
Teaching and Learning MethodsGroup seminars or workshops

Empirical and structured methodology. Situational learning through doing or custom: the applied exercises are classical miniatures situations. They so can serve as catalysts for the "auto-collective training": feedback (of observations) and collective explanation

·           Active contribution and change of outline. The theoretical knowledge is not enough. In a group situation, in order to resolve substantial interactions of every type,  it is not enough to observe/study from the outside without questioning oneself. So, each one will be an effective actor (versus spectator) and an integral part of a situation he will experiment and operate a change of frame: loosing defensive habits, being not afraid of conflicts, being not defensive and developing divergent thinking.

·           Incompleteness of the knowledge and non closingThe assistant professor deliberately refuses to supply "readymade" solutions, tricks, recipes; he refuses "scratch one's back". For everyone's quest of the implicit: perception of the redundancies … One has to admit it's impossible to escape uncertainty and that every experience is limited.

·           It is about approaching the learning of autonomy, and not dependency Know how, ability to change, aptitude to be. Each, with his own potential, will aim towards broader responsibility, creativity and authenticity …

·           Project pedagogy In the first place, the participants work at the constitution of the group. Secondly, the team plans the topic to investigate. Then, each team conceives a "structured exercise" brand new and original. At the end, the team realizes a work of synthesis and a self-assessment from precise criteria.

Assessment MethodsWritten and/or oral examination
Continuous assessment

"Self-assessment is one of the most effective means the group has when it wishes to take up all the working of its activity and to assure the control of the different phenomena which constitute its life." J-M Aubry

Assessment

A. Assessment of the group

·           After every structured exercise, the team drafts an activity report.

·           After every session, an assessment of functioning will be drawn by the team: the time management, the functions of the group, the planning…

·           Every team, being organized and having worked on at least one particular topic, will build a complete structured exercise (equipment, working document, case record, evaluation...) brand new and original.

·           Every team hands in synthetic evaluation report divided in three parts: description and analysis of the construction of the team and its evolution; presentation and critic of the original structured exercise; activity reports and the assessment reports of functioning

B. Individual evaluation

The written  individual evaluation is build up throughout the training courses.  Through his logbook, every student takes distance with the life of the group and realizes an abstract map, a work of self-reflection. The student explains this subject during an oral examination. The purpose of this test is to set up a process of training trough assessment.

NotesYes
LanguageFrench

The information contained herein is intended for informational purposes only. The Higher Education Institution disclaims any responsibility with regard to its content.