2nd Master in Social Engineering and Actions
Social change and social work : theorical and institutional approach
< Back
ECTS Credits | 4 |
---|---|
Number of Hours (h/year) | 45 |
Teaching staff | STANGHERLIN, Gregor |
Course Unit | Compulsory |
Term | Quad. 2 |
Code | SOC-IISOC1009/2 |
Prerequisite | Bachelor |
---|---|
Aims and Objectives | - know the major changes of social work - understand the stakes of activation policy - give students some tools to analyse their institutional and organizational frame |
Description | - The new social question and the transformation of social work - The transformation of social work by activation policy - Problem analyse: meeting activation policy (case studies) |
Bibliography | -M.Braibant et E. Milgrom, Introduction à l'Apprentissage par Problèmes (APP), UCL, Cellule FA2L, août 2007, p.14. Castel, Robert, La montée des incertitudes. Travail, protections, statuts de l'individu, Editions du Seuil, 2009. Dubet, F., Une expérience critique: les travailleurs sociaux, In: „Le déclin de l’institution“, Le Seuil, 2002, pp.231-268. Michel Chauvière, Trop de gestion tue le social. Essai sur une discrète chalandisation, La Découverte, 2007. Mejed Hamzaoui, Editorial : Les figures indécises : le cas des travailleurs sociaux, TEF Revue n° 8/2008, pp. 3-7. Jacques Ion, Introduction, In: « Le travail social en débat[s] », La Découverte, 2005, pp.5-24. Pascale Vieille, Philippe Pochet et Isabelle Cassiers (dir.), L'Etat social actif. Vers un changement de paradigme? P.I.E. - Peter Lang 2005. Abraham Franssen, De la critique de l’activation à la démocratisation de l’action sociale, revue « Politique », In Politique – Actes de la 86 ème semaine sociale du MOC », n° HS9, septembre 2008, pp. 70-83. |
Teaching and Learning Methods | Lectures Group seminars or workshops Project or fieldwork |
Assessment Methods | Written and/or oral examination Projects or practical work |
Notes | In part |
Language | French |
The information contained herein is intended for informational purposes only. The Higher Education Institution disclaims any responsibility with regard to its content.