2nd Master in Social Engineering and Actions

Social change and social work : theorical and institutional approach

< Back

ECTS Credits4
Number of Hours (h/year)45
Teaching staffSTANGHERLIN, Gregor
Course UnitCompulsory
TermQuad. 2
CodeSOC-IISOC1009/2
Prerequisite

Bachelor

Aims and Objectives

 - know the major changes of social work

- understand the stakes of activation policy

- give students some tools to analyse their institutional and organizational frame

Description

- The new social question and the transformation of social work

- The transformation of social work by activation policy

- Problem analyse: meeting activation policy (case studies)

Bibliography

-M.Braibant et E. Milgrom, Introduction à l'Apprentissage par Problèmes (APP), UCL, Cellule FA2L, août 2007, p.14.

Castel, Robert, La montée des incertitudes. Travail, protections, statuts de l'individu, Editions du Seuil, 2009.

Dubet, F.,  Une expérience critique: les travailleurs sociaux, In: „Le déclin de l’institution“, Le Seuil, 2002, pp.231-268.

Michel Chauvière, Trop de gestion tue le social. Essai sur une discrète chalandisation, La Découverte, 2007.

Mejed Hamzaoui, Editorial : Les figures indécises : le cas des travailleurs sociaux, TEF Revue n° 8/2008, pp. 3-7.

Jacques Ion, Introduction, In: « Le travail social en débat[s] », La Découverte, 2005, pp.5-24.

Pascale Vieille, Philippe Pochet et Isabelle Cassiers (dir.), L'Etat social actif. Vers un changement de paradigme? P.I.E. - Peter Lang 2005.

Abraham Franssen, De la critique de l’activation à la démocratisation de l’action sociale, revue « Politique », In Politique – Actes de la 86 ème semaine sociale du MOC », n° HS9, septembre 2008, pp. 70-83.

Teaching and Learning MethodsLectures
Group seminars or workshops
Project or fieldwork
Assessment MethodsWritten and/or oral examination
Projects or practical work
NotesIn part
LanguageFrench

The information contained herein is intended for informational purposes only. The Higher Education Institution disclaims any responsibility with regard to its content.