3rd Bachelor in Occupational Therapy

Methodology and didactics of occupational therapy applied to neuropsychological dysfunctions of the children

< Back

ECTS Credits1
Number of Hours (h/year)15
Teaching staffHoubiers, Marielle
Course UnitCompulsory
TermQuad. 1 and 2
CodePARA-D_ERGO0014/3
Prerequisite

Basic knowledge in anatomy and neurology

Aims and Objectives

Discover various neuropsychological dysfunctions of the children

Present the assessments of the infantile neuropsychological dysfunctions.

Understand the occupational therapy process for the children having cognitive dysfunctions.

Description
  • The intellectual maturation at the child
  • The cognitive development
  • The assessments in infantile neuropsychology
  • Praxies
  • The visual perceptions
  • The executive functions
  • The mnésiques functions
  • The attentionnelles functions(The development of the languageScreening the need for occupational therapy
Bibliography

GEUZE  R.H., Le trouble de l’acquisition de la coordination, évaluation et rééducation de la maladresse chez l’enfant, Solal, 2005

GILLET P, Neuropsychologie de l’enfant : une introduction, Solal, 2000

JUILLERAT VANDERLINDEN A.-C., AUBIN G., LE GALL & VANDERLINDEN M., Neuropsychologie de la vie quotidienne, Solal, 2008

LUSSIER F., FLESSAS J., Neuropsychologie de l’enfant. Troubles développementaux et de l’apprentissage, Dunod, Paris, 2005

 

MAZEAU M., Déficits visuospatiaux et dyspraxies de l’enfant. Du trouble à la rééducation. Coll. Bois Larris, Masson 1995.

MAZEAU M., Conduite du bilan neuropsychologique chez l’enfant, Masson, 2008

 

METZ-LUTZ M-N., Développement cognitif et troubles des apprentissages : évaluer, comprendre, rééduquer et prendre en charge, Solal, 2004

 

PRADAT-DIEHL P., Evaluation des troubles neuropsychologiques en vie quotidienne, Springer-Verlag, 2006

RAYNARD F., Un autre regard, la réadaptation des déficients visuels, Solal, 2002

SEVE-FERRIEU N., Neuropsychologie corporelle, visuelle et gestuelle, Masson, Paris, 1995.

THOMAS J, WILLEMS G., Troubles de l’attention, impulsivité et hyperactivité chez l’enfant, approche neurocognitive, Masson, Paris, 1997

Teaching and Learning MethodsLectures
Assessment MethodsWritten examinations
NotesYes
LanguageFrench

The information contained herein is intended for informational purposes only. The Higher Education Institution disclaims any responsibility with regard to its content.