2nd Bachelor in Occupational Therapy

General and special pathology including pharmacology

< Back

ECTS Credits5
Number of Hours (h/year)60
Teaching staffPONCELET, Muriel
Course UnitCompulsory
TermQuad. 1 and 2
CodePARA-D_ERGO0029/2
Prerequisite

Basic knowledge in anatomy and physiology, course of first year

Aims and Objectives

To know, understand the principal pathologies met along the profession

Description

Osteo-articular pathology: The rachis; Lumbagos; Osteoporosis; Slipped disc

Neurology :

  • Cerebral Vascular Accident (CVA)
  • Parkinson
  • Cerebral syndrom
Bibliography

IZARD, NESPOULOUS, Expérience en ergothérapie, Masson, 1989.

TubiaNa R., THOMINE M., La main, anatomie fonctionnelle et examen clinique, Masson, Paris, 1990.

ALLIEUX Y. et SIMON L., Paralysies nerveuses périphériques du membre supérieur, Masson

MOUTET F. et coll., Rééducation et appareillage de la main traumatique, Masson, 1988.

PELISSIER J., Maladie de Parkinson et rééducation, Masson, 1980.

SIMON L., Hanche opérée et médecine de rééducation, Masson, 1980.

SIMON L., HERISSON C., BIOT B., Le rachis vieillissant, Masson, 1992.

FRANCK G., DOYEN P., MOONEN G., Artherosclérose – les accidents ischémiques cérébraux.

Encyclopédie médico-chirurgicale de psychiatrie

Ouvrages complémentaires qui peuvent parfois « ouvrir une porte » pour ceux qui s’y intéressent :

Ionescu, Jacquet, lhote. Mécanisme de défense du moi, théorie et clinique Nathan, 1997.

Schehehaye M.A. Journal d’une schizophrène, P.U.F., Bibliothèque de psychanalyse, Janvier 1997.

Pringent Y., L’expérience dépressive, Desclée de brouwer, 1994.

Freden L ., Aspect psycho-sociaux de la dépression, Mardaga, 1982.

Kernberg O., Troubles narcissiques de la personnalité, Domaine de la psychiatrie, Privat, 1979.

Brüche H., Enigme de l’anorexie, Perspectives cliniques, P.U.F., 1983.

Miller A., L’avenir du drame de l’enfant doué, Le fil rouge, P.U.F., 1996.

Teaching and Learning MethodsLectures

Vidéo – BD – Lecture – Discussion.

Assessment MethodsWritten examinations
NotesIn part
LanguageFrench

The information contained herein is intended for informational purposes only. The Higher Education Institution disclaims any responsibility with regard to its content.